Posted by: thomaslundsgaard | november 28, 2007

Pladeparade ’07, del 2

Først lige et lille quip imod lister af denne art – et eller andet sted er jeg imod toplister og karaktergivning af albums. Jeg ved ikke helt, om jeg synes det giver mening at udråbe et electronica-album som værende bedre end et postrock-album, for eksempel. Eller at sige at In Rainbows fortjente 54 point ud af 100, og Kain & Abel fortjente 69, som om Kain & Abel er en anelse tættere på den platoniske ide om et 100/100-album, som er god, sand og skøn musik. Så denne liste er naturligvis komplet subjektiv, et udtryk for hvad jeg har nydt mest i løbet af 2007, hvad der har rørt mig og fået mig til at nikke med hovedet og tænke “wow, sådan kan musik også lyde”. Så uden mere halløj, første del af min top2007:

10: Yndi Halda – Enjoy Eternal Bliss EP

Samtidig med, at en del musikmagasiner erklærer postrock-genren død (eller ihvertfald ønsker at den var det) pga. begyndende monotoni og mangel på ideer, er der tilsyneladende en gigantisk undergrund af postrockbands (overraskende stor, når man tænker på at genren trodsalt ikke appellerer vildt bredt med instrumentale kompositioner der gerne må vare mere end ti-femten minutter) der udgiver deres musik via MySpace, netfora, mp3-blogs, osv. Måske fordi det umiddelbart virker nemt at skrue et nummer sammen – man har en skabelon man kan bygge sin sang op efter (quiet-loud-quiet-LOUD), behøver ikke tekster eller en decideret melodi, bare nogle nogenlunde velspillende musikere der kan jamme i de rolige passager og laaaarme de sidste 7-8 minutter af nummeret. Sådan lidt groft sagt.

Og enhver der så besværer sig med at lytte til en brøkdel af disse bands vil så opdage, surprise surprise, at der selvfølgelig kræves langt, langt mere end det (lyt f.eks. til The Sillent Ballets opsamlinger for noget…ja). Og ja, Yndi Halda er et enormt fjollet bandnavn, og ja, de lever op næsten enhver kliche om genren, helt ned til de lange og tvunget poetiske sangtitler. Men ligemeget: EEB er old-school postrock når det er allerbedst. Et sammenkog af Mogwai, Godspeed You Black Emperor og Sigur Ros der alligevel formår at lyde personligt (noget Explosions in the Sky kunne lære noget af). De har fangende melodier, ofte båret af strygere frem for de evindelige elektriske guitarer, de forstår at opbygge til et klimaks der er mere end bare larm, men rent faktisk er medrivende. De kunne måske godt bruge lidt kortere sange og nøjes med to crescendoer frem for tre i hver sang, men hey, i en genre der er musikkens svar på episke mammutfilm, og hvor der er så langt mellem godbidderne, er Yndi Halda et rart bekendtskab.

Lyt på MySpace.

9: Sam Amidon – All Is Well

Jeg har aldrig set en western, jeg har aldrig hørt en hel country-plade. Jeg har aldrig sat min fod i USA, jeg har aldrig bygget et lejrbål, aldrig redet på en hest større end en pony, aldrig gravet guld andre steder end i Legoland. Så ved i så det. Mest fordi, at det er den slags billeder, jeg får på nethinden hvis jeg lukker øjnene og hører All Is Well. Jeg kender en del musik der udtrykker en bestemt stemning eller følelse, men få album der så ubehjælpeligt griber mig og fortæller en historie og afspiller smalfilm for det indre øje. All Is Well oser af lejrbåls-nybygger-cowboy-stemning, mere intimt og smukt end Dolly Parton eller nogen anden kan gøre det.

Amidons stemme er karakteristisk og underligt uplacerbar – lidt hen af Antony uden vibrato og alt det androgyne, måske -, men enormt behagelig, og suppleres mesterligt af den melankolske instrumentering – som oftest starter numrene bed Amidons vokal, udelukkende akkompagneret af guitar, men stille og roligt dukker der strygere og blæsere op og efterlader hvert nummer som en lille symfoni. Og så teksterne, der på ingen måde er kryptiske, men historier som The Decemberists ville skrive dem (og slet, slet ikke synge dem). Den Store Amerikanske Roman som lyd, er det vel i grunden.

Lyt på HypeMachine.

Skriv et svar

Kategorier

